W czasie I Wojny Światowej, zwanej wtedy Wielką Wojną, lotnictwo wojskowe dopiero raczkowało.
Dzieje
polskich sił powietrznych zaczynają się z końcem I wojny
światowej. Istniało wtedy kilka naszych eskadr w Rosji oraz we
Francji – w osławionej Armii Hallera.
Wiosną 1919 roku do składu
błękitnej armii
włączono francuską 39 Eskadrę Breguetów, wyposażoną w Breguety
XIV A2, jedne z najlepszych samolotów tamtego okresu. Jednostka ta
przybyła wraz z Błękitną Armią do Polski, następnie została
przemianowana na 16 Eskadrę Wywiadowczą.
Właśnie do owej 16
eskadry wywiadowczej trafił nasz rodak.
![]() |
Podchorąży obserwator Władysław Ciechoński |
Władysław
Ciechoński urodził 4 marca 1898 r. w Bychawie, jako syn
Władysława i Sabiny z Padzińskich.
Ukończył średnią Handlową
Szkołę Męską w Lublinie.
Przed wybuchem I Wojny Światowej
działał w organizacjach niepodległościowych, a po utworzeniu
Polskiej Organizacji Wojskowej wszedł w jej skład i brał udział w
wielu akcjach zbrojnych.
Pod koniec wojny został aresztowany przez
Austriaków i skazany na 3 lata ciężkiego więzienia.
Po
rozbrojeniu Austriaków i odzyskaniu wolności natychmiast zgłosił
się do Wojska Polskiego (12.11.1918r).
Przydzielony został do 39
Eskadry Breguetów (późniejsza 16 Eskadra Wywiadowcza).
16 grudnia 1918 roku na Polu Mokotowskim w Warszawie uroczystą przysięgę na wierność Rzeczypospolitej złożyło 36 lotników. Wśród nich Władysław Ciechoński.
![]() |
Przysięga lotników na Polach Mokotowskich |
Następnie wysłany został do
Szkoły Obserwatorów Lotniczych w Warszawie, a po jej ukończeniu, w
lutym 1920 roku na ochotnika zgłosił się na front.
Władysław
Ciechoński podczas działań wojennych wyróżniał się dużą
aktywnością bojową.
Trzeba
też pamiętać, że większość samolotów była samolotami
obserwacyjnymi, i prowadzenie ognia zależało od inwencji
obserwatora.
Poniżej
lista działań bojowych podchorążego Ciechońskiego:
W
trakcie dwóch lotów bojowych w dniu 30.05.1920 r. dokonał
bombardowania statków pancernych oraz uniemożliwił przeprawę sił
nieprzyjaciela przez rzeką Dniepr.
Dnia
2.06.1920 r. brał udział w bombardowaniu pociągów pancernych w
okolicy Boryspola. Jeden z pociągów otrzymał bezpośrednie
trafienie i został poważnie uszkodzony. Ponadto tego dnia ostrzelał
ogniem k.m. oddziały bolszewickie.
W
trakcie tej akcji jego samolot został kilkukrotnie trafiony.
Podczas
jednego z lotów (1.06.1920 r.) wywiadowczych obs. Ciechoński
zrzucił trzy bomby na wrogą jazdę, wskutek czego 19 jeźdźców
zostało zabitych, a znaczna część uciekająca w popłochu została
przechwycona przez jazdę polską.
W
dniu 7.06.1920 r. w trakcie zwiadu po Dnieprze wykrył baterię
bolszewicką, które celnie zbombardował. Podczas tego lotu nawiązał
30 minutową walkę z nieprzyjacielską jazdą, na którą polska
załoga zrzuciła bomby i ostrzelała kawalerzystów ze wszystkich
trzech k.m.
Dnia
10.06.1920 r. zbombardował statki pancerne na Dnieprze oraz tabory i
oddziały bolszewickie w rejonie Faustowa.
12.08.1920
r.
dowódca 16 eskadry
ppor. pil. Franciszek Rudnicki wraz z obserwatorem pchor. Władysławem
Cichońskim wykonywali w rejonie
Tłuszcza koło Warszawy misję
zbadania terenów kolejowych na linii Warszawa – Tłuszcz –
Łochów samolotem Breguet 10.4.
Kilka
kilometrów na wschód od Tłuszcza pchor. Ciechoński ostrzelał
dwie dywizje bolszewickie z
taborami. Wrogowie odpowiedzieli ogniem. W trakcie walki raniony
został Rudnicki. Bolszewicy trafili pociskami w silnik, śmigło,
kadłub i skrzydła samolotu. Rudnicki skierował się na zachód,
wylądował 500
metrów od Tłuszcza. Tuż przed lądowaniem pilot zauważył, że w
kadłubie leży zabity Ciechoński – podchorąży otrzymał pięć
kul, w tym jedną w serce.
Po
wylądowaniu w Tłuszczu, odesłano do Warszawy ciało Władysława
Ciechońskiego .
Samolot
Breguet został zdemontowany przez załogę walczącego pod Tłuszczem
pociągu pancernego „Mściciel”i zabrany do stolicy.
Podchorąży
Władysław Ciechoński został pośmiertnie awansowany na
podporucznika i odznaczony
Krzyzem Virtuti Militari kl. V i Polową Odznaką Obserwatora
.
W
chwili śmierci miał tylko 22 lata.
Działania
lotnictwa w czasie wojny polsko-bolszewickiej pozwoliły na
rozpoznanie ruchów armii Tuchaczewskiego
i Budionnego. Umożliwiły także skuteczny manewr wojsk polskich i
stworzyły warunki sprzyjające
podjęciu kontrofensywy, przyczyniając się do sukcesu Bitwy
Warszawskiej i wyparcia bolszewików
z kraju – zdarzenia tak nieoczekiwanego, że w polskiej pamięci
zbiorowej zyskało miano Cudu
nad Wisłą
O cudzie nad Wisłą słyszał chyba każdy, a kto z was słyszał o bohaterskich polskich lotnikach, którzy z narażeniem życia zbierali informacje o ruchach wojsk rosyjskich i wspierali naszych żołnierzy z powietrza?
Jestem pewna że niewielu. Już komuniści dopilnowali, żeby pamięć o bohaterach walczących z bolszewikami nie była kultywowana.
Władysław
Ciechoński został pochowany na Cmentarzu Komunalnym na Powązkach w
kwaterze A11, rząd VII, grób nr 6. Gdybyście się tam kiedyś
zapuścili, proszę odwiedźcie jego grób.
Cześć
Jego Pamięci!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz